»Če bi se še enkrat lotil … no, pod nobenim pogojem se ne bi še enkrat lotil tega. Še dobro, da nisem vedel, kaj me čaka.« Simon Štrancar, Spark LPG

No, ni ravno motivacijski začetek, je pa spodbuden konec, zato berite dalje …

spark simon strancar

Simon Štrancar je skupaj s kolegi prepoznal problem pri predelavah avtomobilov na avtoplinski sistem in, podjeten kot je, tudi razvil rešitev – novo tehnologijo avtoplinskega sistema za motorje z direktnim vbrizgom goriva v valj motorja. Ob tem razbijajo mit, da imajo električni avtomobili 0 emisij – to dokazano ne drži.

  • Simon, od ideje do realizacije je včasih dolga in naporna pot. Kako je bilo pri vas?

»Ja, dolga in naporna. Še dobro, da nisem vedel, kaj me čaka. Sedaj smo pa že tako daleč v razvoju, toliko sivih las, da pa res moramo dokončati, kar smo si zadali. Gremo naprej.«

  • Kako ste začeli?

»Za tako zahteven razvoj vrhunskega produkta (uporabili smo najboljše komponente, pozlačene osnovne plošče …) najprej potrebuješ denar, seveda. Preko projektov P2 in SK75 smo pridobili dovolj sredstev, da smo lahko naredili serijo 50 prototipov. Sicer, da je to bilo izvedljivo, smo se odpovedovali lastnim prihodkom. Ves razvoj smo delali kot hobi. Z lastnimi sredstvi smo kupovali material, opremo, testirali na lastnih avtomobilih …

Potem se je pa začelo – iskali smo dobavitelje, ki nam pomagajo proizvesti komponente po nizkih stroških. Kar sploh ni enostavno. Če greš do velikih proizvajalcev z ogromno znanja in dobrimi stroji, se večinoma nimajo interesa ukvarjati z majhnimi startupi, kakršni smo mi. Zakaj bi se lomili pri 50ih kosih, če pa imajo naročnike po več 1000 kosov … Pri 50ih se jim stroj še ogreje ne.

Manjši izvajalci, ki bi bili pripravljeni to proizvesti, pa dostikrat nimajo ustreznega znanja ali strojev za bolj zahteven produkt, kot je naš. Naš produkt ima samo v mehanskem delu cca. 230 komponent. Eelektronika pa je sestavljena iz preko 700 komponent.«

  • Kako torej sploh priti do prvih prototipnih serij?

»Če nimaš visokih začetnih investicij, ki jih mi pač nismo imeli, skoraj ni možno.

Konkurenca nam je rekla: ‘Mi smo vložili tri milijone v razvoj nečesa podobnega,« mi smo porabili le dobrih 125.000 evrov, »a nam zadeva ne deluje. Zato ne verjamemo, da lahko vi, majhen startup treh ljudi, to razvijete. No, če vam vseeno uspe, pa pridite do nas, vas z veseljem takoj kupimo.’ Očitno se da tudi z manj denarja in manjšo ekipo najboljših sodelavcev. Ni pa enostavno …

V samem procesu razvoja produkta smo zato morali menjati kar nekaj dobaviteljev. Ob vseh časovnih zamikih je to za ekipo kar stresno. Vsako ponovno osvajanje je bolj utrujajoče. Skoraj smo že obupali …«

  • Prav tu želita pomagati Katapult in Dewesoft.

»Res je. Hitro smo se ujeli s Katapultom in Dewesoftom. Ponudil so nam, da oni poizkusijo proizvesti elektronske komponente, ohišje fuel switch in obdelavo ohišja multiventila.

Vse to so tudi zares realizirali. Ponudili so nam tudi vsa možna testiranja, ki jih bomo potrebovali za pridobitev certifikatov. Kar ponujajo, je izjemen doprinos skupnosti hardwarskih startupov.

Vemo, da se jim to njihovo delo z nami finančno ne bo pokrilo …

Ko smo se že skoraj sprijaznili, da nam bo projekt po več letih razvoja propadel (začeli smo že leta 2013/2014), sta nas Katapult in Dewesoft s tako pomočjo dobesedno rešila iz jame. Za pomoč sem jim neverjetno hvaležen. Ne da se opisati te hvaležnosti …«

  • Glavna dodana vrednost Katapulta v povezavi z Dewesoftom je prav podpora z znanjem, izkušnjami, stroji in merilnimi inštrumenti za startupe s hardware produkti. Misliš, da bi tega potrebovali še več?

»Mnogi podjetniški inkubatorji po Sloveniji učijo mehkih veščin. Kar je super. A potem prideš do stopnice – kdo bo to naredil. V večini inkubatorjev ni niti tehnološkega znanja, kaj šele kaj bolj konkretnega.

Potrebuješ konkretno: ‘Glej, stroj ima proste kapacitete, daj nam za elektriko in material, pa ti tole naredimo.’ To so nam poleg svojega znanja in mentoriranja ponudili na Dewesoftu. To je zlata vredno.

Žal je na splošno za startupe s harwarskim produktom v Sloveniji slabo poskrbljeno. Ni znanja in ni podjetij, ki bi bila pripravljena pomagati z zavedanjem, koliko denarja je potrebno vložiti v razvoj tako zahtevnega produkta, nato pa še v industrializacijo. Tu govorimo o milijonih.

Pa da se razumemo – nisem za to, da se tako kar vsakomur z kakršno koli idejo pomaga. Nikakor ne, ne sme priti do izkoriščanja pomoči. A ko pride podjetje, v katerem se prepozna velik potencial, tako tehnološki kot ekipe, in dolgoročno možnost odpiranja številnih delovnih mest, ga je pa smiselno podpreti.

Upam, da se bo v Sloveniji našlo še kakšno podjetje, kot je Dewesoft, da bo podprlo startupe, da jim ponudi svoje proizvodne kapacitete in znanje … Še bolje bi bilo, da bi se taka podjetja združila in naredila nek hardware venture sklad, iz katerega bi se investiralo v perspektivna podjetja. To, kar počne Dewesoft, sem na lastno pest spoznal v Ameriki. Oni to imenujejo »return to comunity«. Uspešnim podjetjem je v čast, da vračajo skupnosti, tako tudi pomagajo perspektivnim start-up-om. Tukaj začutiš ta duh želje pomoči. Čast in ponos pred dobičkom.

Kaj bo na koncu ustvarjalo delovna mesta? Že ko bomo mi začeli z resno proizvodnjo, bomo morali takoj odpreti vsaj 20 delovnih mest za zagotavljanje proizvodnih procesov, če pa še zrastemo … A ni prav to v interesu družbe, skupnosti, prihodnosti …?«

  • Simon, kaj so pa naslednji koraki?

Do tu nam je produkt uspelo razviti z minimalno investicijo. Sedaj pa potrebujemo investitorja, da lahko postavimo proizvodnjo. Tako da – ja, iščemo investitorja. Od investitorja bo na koncu odvisno ali bodo ustvarjena delovna mesta z visoko dodano vrednostjo res v Sloveniji. Nas lahko kam usmerite?

PROBLEM?

27 mio avtomobilov se vozi na čisto uporabniku prijazno alternativno pogonsko gorivo LPG. Delež trga vztrajno raste. Avtoplinska tehnologija, ki jo ti avtomobili uporabljajo, pa je zastarela in ni primerna za nove avtomobile, ki so opremljeni z modernimi učinkovitimi motorji z direktnim vbrizgom goriva. V naslednjih 10 letih bodo vsi ti uporabniki zamenjali vozilo za novo moderno in bodo potrebovali naš produkt, da bodo lahko še naprej uporabljali avtoplin in zniževali stroške vožnje za 50 % ali več ter drastično zniževali onesnaževanje z zelenim alternativnim gorivom.

REŠITEV?

Razvili so novo tehnologijo avtoplinskega sistema za motorje z direktnim vbrizgom goriva v valj motorja. Proizvajajo lastno elektroniko, lasten hardware, vse je lastna proizvodnja.

.

.

.

»Verjamemo, da je prihodnost v kombinirani uporabi različnih goriv, obnovljivih in neobnovljivih.«

Simon Štrancar

..

..