1.1 Se spogleduješ s podjetništvom?
Podjetništva nas ne učijo v šolah, mnogi tudi nimamo tega zgleda doma. Zato podjetništvo še vedno večini ljudem ni blizu – nekateri se ga prestrašijo, ker jim je tako nepoznano, drugi ga imajo za nekaj negativnega. A prav podjetni posamezniki ustvarjajo presežke, ki spreminjajo svet. Prav podjetniki ustvarjajo dodano vrednost na trgu, kar ustvarja blaginjo za vse.
Zato smo razmišljali, kako bi lahko podjetništvo približali prav vsakemu? Preko športa.
Zakaj?
Šport je blizu vsem. Vsakdo je kdaj brcnil žogo ali jo vrgel na koš. Šport razumemo. Na šport gledamo pozitivno. Športnike občudujemo.
Veščine, lastnosti in miselna naravnanost, ki jih potrebuje uspešen športnik, so izjemno podobne tistim, ki jih potrebuje podjetnik. To je dokazalo tudi že mnogo športnikov, ki so se prelevili v uspešne podjetnike.
Z vsem tem bomo bolj razumeli kolega, ki želi biti podjetnik; lažje usmerili otroka, ki ga to zanima; ali pa zase spoznali, katere veščine razvijati, da lahko postanemo uspešni podjetniki. Tako bomo lahko končno razvili tisto svojo idejo, da iz nje nastane nekaj izjemnega.
ŽELJA
Začne se z željo. Otroka nekaj inspirira, da se v njem vzbudi želja: “Jaz bi bil kot Luka Dončič, metal bi žogo!” Prav tako je v podjetništvu – v nas se prebudi želja, da bi nekaj ustvarili … Ampak kateri vzgibi, katere želje so pravi temelj za gradnjo nadaljnjega uspeha in katere ne?
NAPAČNI VZGIBI ZA ŠPORT/PODJETNIŠTVO
Starši živijo svoje neizživete sanje preko otrok.
“Da bom bogat!”
“Ker za to ne rabim hoditi v šolo.”
“Da bodo starši ponosni!”
“Da bom glavni frajer na vasi!”
“Je bolj komot, delam samo nekaj ur na dan.”
Hude bejbe in hitri avtomobili.
PRAVI VZGIBI ZA ŠPORT/PODJETNIŠTVO
želja, strast
talent
ljubezen do takega stila življenja
želiš narediti doprinos svetu
GEORGE DERISO: Zakaj je podjetništvo pomembno?
GEORGE DERISO: Kaj je podjetna miselnost in kako jo razvijemo?
IGRA
Da otrok res vzljubi nek šport, mora biti le-ta v začetku – igra. Ko bo globoko vzljubil šport, bo tudi lažje premagoval kasnejše napore. Če te ljubezni in predanosti ne razvije, bo obupal ob prvih večjih izzivih.
Podobno je v podjetništvu. Zato naj bo ustvarjanje v začetku igra (seveda “po pameti”, da ne zabredemo v hude dolgove). V tej fazi je prej škodljivo kot pozitivno učiti vsako najmanjšo podrobnost najbolj napornih segmentov podjetništva in opozarjati na vsemogoče težave in prepreke, ki ga na podjetniški poti verjetno čakajo leta kasneje.
Zato je tu najpomembneje: Ne zatrimo v mlademu te želje po podjetnosti, tega veselja do ustvarjanja. Raje vse skupaj prikažimo kot igro, preko katere pa se že uči osnov.
TRENER / MENTOR
Prvih gibov v športu lahko otroku pokažemo sami. Za resno treniranje pa je dobro čimprej dobiti trenerja. Le tako se bo pravilno naučil osnov, kar je temelj za nadaljnje uspešno delo. Mnogo težje je namreč kasneje popravljati napačno naučene osnovne gibe.
Podobno je v podjetništvu. Zato je že takoj na začetku priporočljivo dobiti mentorja.
Po čem izbirati trenerja, mentorja? Uspehi, dosežki, izkušnje; vrednote; način delovanja; predvsem pa, da “klikneta”, se ujameta
POMEMBNO: Nihče ne želi dajati svoje energije v nič. Zato bodite odgovorni in spoštljivi do mentorjev, do njihovega časa in znanja.
GEORGE DERISO: Kako dobiti dobrega mentorja iz tujine?
GEORGE DERISO: Ne upam uspešnega podjetnika kar prositi za pomoč!
NAMIG: Mentorje lahko dobite tudi v podjetniških podpornih okoljih (tudi v Katapultu).
EKIPA
V športu vemo, da brez ekipe nihče ne more dosegati vrhunskih rezultatov. Tudi pri individualnih športih je ob športniku ekipa ljudi, ki mu pomagajo.
Tako je tudi v podjetništvu. Tudi samostojni podjetniki ob sebi potrebuje ljudi, ki jim pomagajo. Ko govorimo o ekipi, ne govorimo samo o zaposlovanju. Pod ekipo moramo prištevati vse, ki kakorkoli soustvarjajo našo poslovno zgodbo (računovodja, izvajalci, prodajniki …).
V čem si res DOBER? To opravljaj. Tega se drži. Vedno.
Kje so tvoje ŠIBKOSTI? Na teh področjih najdi ljudi.
KLJUČNO:
Ne boj se dobiti boljših od sebe.
Nezadovoljen zaposlen ne bo nikoli naredil presežkov.
Spodbujaj ljudi v tistem, v čemer so dobri, da postanejo vrhunski (tega nismo vajeni, ker je naš ves šolski sistem zasnovan tako, da raje popravljamo svoje šibke plati, manj časa pa posvečamo našim najmočnejšim). Tako ne boš imel povprečne ekipe povprečnih dosežkov, ampak vrhunske posameznike, ki ustvarjajo presežke.
GEORGE DERISO: Na kaj moramo biti pozorni, ko sestavljamo ekipo?
TRENING
Potem pa sledijo ure in ure mentalnega in fizičnega treninga. Tako v športu kot v podjetništvu. Obstaja pravilo 10.000-ih ponovitev – tolikokrat naj bi ponovili nek gib, da postanemo mojstri v tem.
Vrhunski športniki v svoje treninge vnašajo tako fizične napore kot tudi psihične priprave. Podobno je v podjetništvu pomembno praktično delo v kombinaciji s teorijo / znanjem in pravo miselno naravnanostjo.
ZNANJE: Ne smemo se podcenjevati – naše šole nam dajejo dovolj znanja in odprtosti duha, da smo sposobni izdelati vrhunske izdelke. Po drugi strani pa se ne smemo precenjevati – dostop do tega znanja imajo tudi drugje po svetu, zato se moramo vedno kaliti in biti hitri.
NTRENIRATI UM: Nekateri ljudje spontano iščejo rešitve, vidijo dobro v ljudeh in stvareh, hitro zaznajo priložnosti … In prav to jim pomaga do nadpovprečnih rezultatov. Dobra novica je, da se tega lahko vsakdo nauči – to pa terja trening, trening uma. Nekaj enostavnih idej, kako, je omenjenih v videu desno.
MARKETING IN PRODAJA
Morda se na prvi pogled zdi, da v športu ne potrebujejo marketinga in prodaje. Vendar temu ni tako. Kot v podjetništvu tako tudi v športu sta ti dve področji ključnega pomena. Povprečen športnik z vrhunskim marketingom bo zaslužil več kot odličen, morda celo najboljši športnik, ki tega področja ne obvladuje.
PRIMER 1: Conor McGregor je prejel prihodek v višini 22 mio USD za en dvoboj, hkrati pa na račun svojega imena zaslužil 158 mio dolarjev (lastna blagovna znamka viskija Proper Nr. Twelve, portfelj naložb, videoigre, oblačila itd.)
PRIMER 2: Lebronom Jamesom NBA in Neymarjem PSG. V enem letu sta zaslužila podobno, a je Lebron ob precej nižji plači kot jo ima Neymar (31,5 – 76 mio), precej bolj zanimiv za oglaševanje blagovnih znamk (65 mio – 19 mio).
V podjetništvu sta prodaja in marketing tako pomembna, da smo temu namenili cel sklop izobraževanj, ki si jih lahko pogledate na: Marketing >> in Prodaja >>.
PADCI IN PORAZI
Še nikoli v vsej zgodovini človeštva se še ni izoblikoval vrhunski športnik, ki ne bi doživel precej padcev in porazov. Prav tako je tudi v podjetništvu.
ZA REALNA PRIČAKOVANJA: Statistika, koliko podjetij propade
ZA INSPIRACIJO: Porazi in neuspehi sicer uspešnih zgodb
REKREATIVEC ALI PROFESIONALEC
V športu prideš do točke, ko se moraš odločiti ali ostaneš le rekreativen igralec ali boš šel med profesionalce. Če ostaneš rekreativni igralec, boš morda treniral še nekaj ur na teden, se dobro počutil, užival v igri in delal dobro svojemu telesu. Ne moreš pa pričakovati vrhunskih svetovnih dosežkov. Za to je potrebno postati profesionalec, kar pa terja določeno predanost, žrtvovanja, predvsem pa to postane – način življenja 24/7.
Podobno je v podjetništvu. Lahko ostanemo le “rekreativci”, naprimer s popoldansko dejavnostjo. To nam bo prineslo dodaten dohodek, zanimivo ustvarjanje in izražanje svojih idej. Ne moremo pa tako pričakovati vrhunskih svetovnih dosežkov. Če si želimo tega, pa se moramo zavestno odločiti, da – gremo med “profesionalce”. Takrat pa podjetništvo ni zgolj neko prijetno ustvarjanje nekaj ur na teden, ampak postane – način življenja 24/7.
IZ PRAKSE: Koliko ur na dan delate?
FAIR PLAY
V športu podeljujejo nagrado “fair play”. Z razlogom. Nihče na mara nadutih pametnjakovičev. Še vrhunski športniki, ki imajo aroganten in nesramen odnos, izgubijo navijače, izgubijo sponzorje, izgubijo podporo okolja.
V podjetništvu ni nič drugače. Za dolgoročno uspešno poslovanje skrbi za to, da ostaneš – dober človek. Pomagaj, pohvali, spoštuj druge, spoštuj konkurenco, delaj dobro in ob tem prispevaj skupnosti. Le tako boš obdan z dobrimi odnosi, ki ti prinesejo zadovoljstvo in posledično uspeh.
Bodi dober, delaj dobro.
“NAJ TOREJ GREM V PODJETNIŠTVO?”
IZ PRAKSE: Splošen nasvet podjetnikom na začetku poslovne poti
IZ PRAKSE: Zakaj ste se odločili za podjetništvo?
IZ PRAKSE: Ali še vedno uživate v svojem delu?
IZ PRAKSE: Kaj vas prepriča, da ima nekdo potencial za uspešnega podjetnika?