logo katapult

Dobrodošel, AKROBAT!

Znašel si se v Katapultovem programu izobraževanja in mentoriranja. Vsak startup potrebuje dodelane osnove, da lahko z njim uspešno nadaljujejo pri razvoju izdelka in gradnji podjetja. Zato pojdi po posameznih segmentih te strani, saj smo ti pripravili preprosta navodila, video vsebine in predloge. Ne preskakuj tematik – nekateri to storijo, a se slej kot prej znajdejo v točki, ko se morajo vrniti na to stran in jo dokončati.

Pregledan program in izpolnjene vse predloge na tej strani so tvoja vstopnica do mentoriranj in vse infrastrukture Katapulta. Na voljo so ti vsi naši stroji in oprema – po “startupovski” ceni (brez marž na material, brez marž na delo). Poleg tega imate startupi prednost pred rednimi naročili, ker vemo, kako pomemben je čas, ko si na začetku.

Na voljo ti je tudi ekipa Katapulta in drugi Akrobati.

Dobrodošli v Mestu Akrobatov!

1.1 SPOZNAJ SEBE IN ZGRADI EKIPO

Brez pomoči soigralcev še Messi ne more premagati niti amaterskega nogometnega moštva. Tako tudi v podjetništvu na dolgi rok dobrih rezultatov ne boš mogel ustvarjati sam. Zato je že takoj na začetku pomembno zavedanje, za katera področja boš potreboval pomoč.

  • V čem si dober? Področje, kjer te nihče ne more nadomestiti – tistega se drži.

  • V čem nisi dober? Tu najdi ljudi.

  • Podjetje potrebuje veščine, ki jih ne najdemo v eni osebi, in te so:

    • nekdo, ki razvija;

    • nekdo, ki prodaja;

    • nekdo, ki menedžira podjetje.

  • Načini sodelovanja (zaposleni, solastniki, zunanji izvajalci, študentje …)

KLJUČNO:

  • Ne boj se dobiti boljših od sebe.

  • Spodbujaj ljudi pri tistem, v čemer so dobri, da postanejo vrhunski (tega nismo vajeni, ker je naš ves šolski sistem zasnovan tako, da raje popravljamo svoje šibke plati, manj časa pa posvečamo našim najmočnejšim). Tako ne boš imel povprečne ekipe povprečnih dosežkov, ampak vrhunske posameznike, ki ustvarjajo presežke.

1.2 ANALIZA TRGA

Preden karkoli delaš, preveri, kaj je že narejeno in vzemi to kot izhodišče.

  • Analiza konkurence (4P)

    • Product: Kdo to potrebuje in zakaj? Kaj tvoj produkt nudi, kar drugi ne?

    • Place: Kje so produkti na voljo? Kako se jih distribuira?

    • Price: Koliko so stranke pripravljeni plačati za tak produkt?

    • Promotion: Kako se ti produkti promovirajo?

  • Če vidiš, da že obstaja močna konkurenca, je to super, če vidiš, da konkurence ni – bodi bolj previden, verjetno je z razlogom ni.

  • Če analiza trga pokaže, da se ti to ne izplača:

    • iščeš boljšo idejo, boljšo priložnost ali

    • spremeniš poslovni model.

  • Orodje za pomoč – OWLER: corp.owler.com

KLJUČNO: Ne bodi zaljubljen v svojo rešitev. Bodi zaljubljen v strankim problem – išči, kako bi ji ga najbolje rešil.

1.3 POSLOVNI NAČRT (CANVAS)

Za začetek bo dovolj poslovni načrt na enem A4 listu. Dobro razmisli in odgovori kratko in jedrnato.

Ob polnoči moraš imeti jasne odgovore na spodnja vprašanja:

  • Katere probleme / želje rešuješ strankam?

  • Kaj je rešitev, ki jo ponujaš?

  • V čem si poseben / kaj je edinstvena ponujena vrednost?

  • Kaj s tem pomagaš družbi?

  • Kanali prodaje?

  • Kdo je tvoja ciljna stranka?

  • Struktura stroškov in prihodkov (nekaj ključnih številk moraš imeti v glavi).

KLJUČNO: Bolj kot rezultat je pomemben proces izpolnjevanja canvas poslovnega modela – z ekipo se morate poenotiti, kaj so zelo jasni in jedrnati odgovori na ta vprašanja in poslovnega modela. 

1.4 FINANČNI NAČRT

Poslovni načrt lahko narediš na enem listu, finančni načrt v eni tabeli.

Nekaj ključnih številk:

  • fiksni stroški

  • variabilni stroški

  • prihodki (in cena izdelka / storitve)

  • meja profitabilnosti

POMEMBNO: Ločuj fiksne in variabilne stroške. Pri tem pazi, da so fiksni čimnižji, ker ponavadi prav ti pokopljejo podjetja.

1.5 PREDSTAVI IDEJO SVETU (PITCH)

Kako boš svojo idejo / produkt predstavil v treh minutah?

Povej:

  • Ime (izdelka / podjetja / ideje)

  • V enem stavku razlaga produkta

  • Kateri PROBLEM (strank, podjetij, sveta …) rešuješ s tem

  • REŠITEV, ki jo ponujaš s svojim produktom

  • Predstavi produkt

  • Kaj je tista EDINSTVENOST, ki ga loči od kunkurence

  • PRODAJA in MARKETING – koliko, kako, kje

  • Poslovni model (prihodki, stroški itd.)

  • EKIPA (kdo, reference, katero področje posameznik pokriva)

  • Call to action (zakaj to predstavljaš, kaj si želiš od poslušalcev)

POMEMBNO: Ne zapleti se v pretirano razlaganje tehničnih podrobnosti izdelka – s pitchem moraš NAVDUŠITI, prepričati, da imaš res dobro rešitev, da trg to rabi in da imate dobro ekipo, s katero lahko dosežete zadane cilje. 

1.6 TEMELJNE VSEBINE

To je dokument, v katerem zapišeš ključne vsebine, ki jih boš potreboval ves čas na mnogih mestih. Če ga skrbno pripraviš, si prihraniš ogromno časa nadalje. Te vsebine boš potreboval za spletno stran, kataloge, prodajne brošure, vabila, prezentacije, celo vsebine za novinarje … 

  • Ime (podjetja in/ali produkta)

  • Slogan

  • Kratek opis – kaj delate (stavek ali dva)

  • Daljši opis:

    • Produkta vsebinsko (uporabnost, katero težavo rešuješ)

    • Produkta tehnično

  • Poslanstvo (kaj večjega, trajnega želiš doseči?); tisti dolgoročni večji cilj

  • Edistvenost na trgu (po čem si drugačen od konkurence)

  • Vrednote podjetja

  • Kako želiš, da vaše podjetje vidijo navzven (oni so tisti, ki __________)

  • Sexy sentences (udarni stavki o vašem delu, podjetju in poslanstvu)

  • Zgodba (kako se je vse skupaj začelo, naj se preko zgodbe začuti, zakaj ste tako predani temu delu – ne boj se zapisovati čustev)

  • Osnovni grafični elementi (pomagaš si lahko s Canva.com ali 99designs.com)

Sedaj si pa predstavljaj, da stopiš na poslovni dogodek, kjer je organizirano mreženje. Imaš natanko pol minute, da se predstaviš drugim – kako se predstaviš?

POMEMBNO: Ne pozabi na čustva in zgodbe – to je tisto, kar v resnici kupimo. 

1.7 PRODAJNA BROŠURA

Medtem ko pitch nagovarja predvsem poslovne partnerje in investitorje, prodajna brošura nagovarja direktno (potencialne) stranke. Če si dobro pripravil All in one dokument, lahko iz njega povlečeš že sestavljene vsebine:

  • Ime, naslov

  • Kratek opis: Kaj delaš, za koga, zakaj (nek cilj, kaj ima od tega)

  • Kakšen sexy stavek, ki vzbudi radovednost

  • Obširnejši opis – preprost, razumljiv, opišemo na način, da vsakdo razume

  • Kaj ima stranka od tega – govoriš o prednostih, ne o lastnostih (Video >>) Ne navajaj tisoče ugodnosti in lastnosti izdelka – bolje je izpostaviti eno ali dve ključni.

  • Slika (lahko render – User Interface Mockups, programa: AdobeXD, Figma)

  • Call to action – poveš, kaj naj stranka naredi – kupi izdelek, ga naroči … Dodaš ceno in jasno napišeš, kako opravi nakup.

  • Kje te dobijo? Kontakt, naj bo enostavno za uporabnika, torej več opcij (email, telefon …)

Te vsebine lahko uporaviš v tiskani prodajni brošuri, v prezentaciji, na spletni strani …

POMEMBNO: Naj bo kratko, jedrnato, jasno, s pozivom k akciji (nakupu).

1.8 PRAVNI DEL

Ja, šment, tudi to je del posla. Na žalost mnogi ugotovijo pomembnost tega šele takrat, ko gre kaj narobe. Zato pazi, da to takoj urediš – na tem delu veliko podjetij propade.

Zaščitiš lahko: patente, modele, znamke ali avtorske in sorodne pravice.

Kje patentiraš?

Kje preveriš, kateri patenti že obstajajo?

Pogodbe – dobro spisana pogodba je tista, pri kateri se vsi vpleteni srečajo na vrhu. Če niso vsi deležniki zadovoljni z zapisanem, potem je samo vprašanje časa, kdaj se bo sodelovanje zaključilo. Zato pri spisovanju pogodb pomisli tudi na drugo stran – kaj bi bilo njim všeč.

POMEMBNO: Zapisuj si dogovore. Kjer je potrebno, spišite in podpišite pogodbo o sodelovanju – tudi če delate s prijatelji. 

KAJ SEDAJ?

Bravo, prišel si do konca tega dela! Če si izpolnil vse template pri video vsebinah, imaš dobro postavljene temelje, da ustvariš uspešno podjetje.

Naslednji korak – z izpolnjenimi vsebinami stopi do Katapulta, da ti lahko odpremo vrata do naše infrastrukture in nadaljnega mentoriranja … 

Ne pozabi treh magičnih besed: DOBER DAN, HVALA, PROSIM.

Mihael Gornik